Wspomnienie św. Piusa X, papieża.

21 sierpnia 2015 r., Piątek
Rok B, I
Dwudziesty tydzień okresu zwykłego

 
Św. Piusa X, papieża
Wspomnienie obowiązkowe
Pierwsze czytanie:
Psalm responsoryjny:
Śpiew przed Ewangelią:
Ewangelia:

PIERWSZE CZYTANIE

1 Tes 2, 2b-8 Chcieliśmy dać nie tylko naukę Bożą, lecz nadto dusze nasze
Czytanie z Pierwszego Listu świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan
Bracia:
Odważyliśmy się w Bogu naszym głosić Ewangelię Bożą wam, pośród wielkiego utrapienia. Upominanie zaś nasze nie pochodzi z błędu ani z nieczystej pobudki, ani z podstępu, lecz jak przez Boga zostaliśmy uznani za godnych powierzenia nam Ewangelii, tak głosimy ją, aby się podobać nie ludziom, ale Bogu, który bada nasze serca.
Nigdy przecież nie posługiwaliśmy się pochlebstwem w mowie, jak wiecie, ani też nie kierowaliśmy się ukrytą chciwością, czego Bóg jest świadkiem, nie szukając ludzkiej chwały ani pośród was, ani pośród innych.
A jako apostołowie Chrystusa mogliśmy być dla was ciężarem, my jednak stanęliśmy pośród was pełni skromności, jak matka troskliwie się opiekująca swoimi dziećmi.
Będąc tak pełni życzliwości dla was, chcieliśmy wam dać nie tylko naukę Bożą, lecz nadto dusze nasze, tak bowiem staliście się nam drodzy.
Oto Słowo Boże.

PSALM RESPONSORYJNY:

Ps 89 (88), 2-3. 4-5. 21-22. 25 i 27 (R.: 2a)
Będę na wieki sławił łaski Pana.
Będę na wieki śpiewał o łasce Pana,*
moimi ustami Twą wierność będę głosił przez wszystkie pokolenia.
Albowiem powiedziałeś: «Na wieki ugruntowana jest łaska», *
utrwaliłeś swą wierność w niebiosach.
Będę na wieki sławił łaski Pana.
«Zawarłem przymierze z moim wybrańcem,*
przysiągłem mojemu słudze Dawidowi:
Utrwalę twoje potomstwo na wieki *
i tron twój umocnię na wszystkie pokolenia».
Będę na wieki sławił łaski Pana.
«Znalazłem Dawida, mojego sługę, *
namaściłem go moim świętym olejem,
by ręka moja zawsze przy nim była *
i umacniało go moje ramię.
Będę na wieki sławił łaski Pana.
Z nim moja wierność i łaska, *
a w moim imieniu jego moc wywyższona.
On będzie wołał do Mnie: „Ty jesteś moim Ojcem, *
moim Bogiem, Opoką mego zbawienia”».
Będę na wieki sławił łaski Pana.

ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ:

J 10, 14
Alleluja, Alleluja, Alleluja
Ja jestem dobrym pasterzem
i znam owce moje, a moje Mnie znają.
Alleluja, Alleluja, Alleluja

EWANGELIA

J 21, 15-17 Paś baranki moje, paś owce moje
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Gdy Jezus ukazał się swoim uczniom i spożywał z nimi śniadanie, rzekł do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?»
Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham».
Rzekł do niego: «Paś baranki moje».
I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?»
Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham».
Rzekł do niego: «Paś owce moje».
Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?»
Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham».
Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje».
Oto słowo Pańskie.
Wspomnienie
Wspomnienie św. Piusa X, papieża.
Giuseppe (Józef) Sarto (Krawiec) urodził się 2 czerwca 1835 r. w rodzinie wiejskiego listonosza w Riese koło Wenecji. Kosztem wielu wyrzeczeń ukończył studia teologiczne i przyjął święcenia kapłańskie 18 września 1858 r. Pierwszą placówką młodego kapłana była kapelania w Tombolo. Był doskonałym kaznodzieją. Opiekował się ubogimi. Po 9 latach (1858 - 67) biskup przeznaczył go na proboszcza do Salvano. Tu zajął się szczególnie katechizacją dzieci, biednymi oraz uczeniem śpiewu liturgicznego. W 1884 r. papież Leon XIII mianował ks. Sarto biskupem Mantui i sam udzielił mu sakry biskupiej. W 1892 r. został patriarchą Wenecji i kardynałem Kościoła. W 1903 r., po śmierci Leona XIII, został wybrany na papieża (3 sierpnia). Wydawał liczne encykliki i dekrety reformujące życie Kościoła (m.in. wczesna Komunia św. dzieci). Z całą energią zwalczał współczesne błędy (modernizm). W 1909 r. Pius X ustanowił święto Królowej Korony Polskiej dla diecezji lwowskiej i przemyskiej. Zmarł 21 sierpnia 1914 r. Uroczystej beatyfikacji sługi Bożego dokonał Pius XII 3 czerwca 1951 r., a trzy lata później tenże papież dokonał jego uroczystej kanonizacji (29 maja 1954 r.). Ciało św. Piusa X znajduje się w Bazylice św. Piotra na Watykanie w kaplicy Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny. Jest patronem esperantystów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Piękno Maryi The beauty of Mary

Nasza codzienność. Our everyday life.

Życie!!!